Information till köpare och mäklare

Föreningen är en äkta bostadsrättsförening och består av 63 bostadsrätter, samtliga med egen balkong på 10 m² eller uteplats. Föreningen äger en lokal – ett garage, med 52 platser. Föreningen äger marken.

Ekonomi

Vår ekonomi är mycket god. Styrelsen i Brf Mönstringen arbetar för en långsiktigt stabil och hållbar avgiftsnivå för ett förutsägbart, tryggt och bekymmersfritt boende med rättvis kostnadsfördelning över generationerna. Vi amorterar på föreningens lån varje år.

Amortering

Föreningen amorterar kontinuerligt.

Avgift

Årsavgiften är 684 kr/m². Avgiften baseras på lägenhetens andelstal:

• Tvåa 45 m² – andelstal 1,16 %
  • Tvåa 53 m² – andelstal 1,30 %
  • Trea 68 m² – andelstal 1,56 %
  • Trea 75 m² – andelstal 1,68 %
  • Fyra 89 m² – andelstal 1,92 %

Vissa lägenheter går att bygga om för att få fler eller färre rum. Andelstalet påverkas inte av ombyggnationen.

• Trea 75 m² går att bygga om till fyra 75 m²
  • Fyra 89 m² går att bygga om till trea 89 m²

Detta ingår i avgiften:

• Värme
  • Kallvatten
  • Källarförråd
  • Sophämtning

Detta debiteras utöver avgiften:

• Varmvatten, 79 kr/m3 inklusive moms
  • Hushållsel, förbrukning och nätavgift (inget eget elabonnemang behövs)
  • Internet och IPTV från Ownit. Detta är ett obligatoriskt tillägg på 225 kronor som inte går att avstå ifrån.

Detta betalas separat:

• Bostadsrättstillägg till din hemförsäkring.  Bostadsrättsinnehavaren tecknar detta själv med sitt försäkringsbolag.

Medlemskap och överlåtelse

• Pantsättningsavgift tas ut, 1% av aktuellt prisbasbelopp betalas av pantsättaren.
  • Överlåtelseavgift tas ut, 2,5% av aktuellt prisbasbelopp betalas av köparen.
  • Juridisk person godkänns inte som medlem.

Vår ekonomiska förvaltare är SBC, på deras hemsida kan du få hjälp att hitta:

• Ansökan om medlemskap
  • Överlåtelsehandlingar
  • Utdrag ur lägenhetsförteckningen

Kommande projekt

Investeringar

• Frånluftsåtervinning undersöks (ännu inte beslutat)
  • Solceller undersöks (ännu inte beslutat)

Renoveringar

Vi planerar inga större renoveringar.

IMD (individuell mätning och debitering) av varmvatten och el

Varmvatten och el debiteras enligt förbrukning. Det mäts och debiteras med tre månaders eftersläpning. Köpare och säljare rekommenderas därför att på tillträdesdagen justera säljarens förbrukning. Säljaren kan logga in på Techems kundportal för att se sin förbrukning.

Nyinflyttad mejlar styrelsen tidigast tillträdesdagen för att få nya inloggningsuppgifter till kundportalen.

Internet, tv och telefoni

Föreningens internet och IPTV levereras av Ownit. Vid frågor om internetuppkoppling, ip-telefoni eller tv, kontakta Ownits support.

Garage

Föreningen äger ett garage för personbilar med 52 platser. Månadskostnaden är 875 kronor för föreningens medlemmar och 875 kronor + moms för externa hyresgäster.

26 platser är förberedda för elbilsladdning (och resterande kommer att förberedas under 2022). Vi äger ett antal laddboxar som kan flyttas och installeras efter behov. Vi planerar att införskaffa ytterligare boxar när det behövs. Boxen kostar inte platsinnehavaren något extra, men el debiteras efter förbrukning.

Mejla styrelsen för att ställa dig i kö och ange om du vill ha en plats med laddbox.

Förråd

Varje bostadsrätt förfogar över ett källarförråd under huset på Honnörsgatan 1. Dessutom finns ett antal kallförråd i bodar på gården som hyrs ut till medlemmarna. Månadskostnaden för dessa är 115 kronor/månad.

Balkong och uteplats

Balkonginglasning kräver att bostadsrättsinnehavaren ansöker om bygglov hos kommunen och styrelsens tillåtelse. Inglasningen skall vara av helglastyp.

Markiser tillåts i en bestämd färg per hus. Installation kräver styrelsens tillåtelse.

Andrahandsuthyrning

Andrahandsuthyrningar finns reglerade i föreningens stadgar. Idag är inga lägenheter uthyrda i andra hand.

Vid inflyttning

• En trådlös router med kablage tillhör bostadsrätten. Den ska lämnas kvar av föregående innehavare.
  • TV-boxen tillhör föregående innehavare. Om säljaren inte kommer att ha Ownit iptv på den nya adressen så kan den lika gärna lämnas kvar. Om boxen saknas vid inflytt, kontakta Ownit för att köpa en.
  • Kontakta styrelsen för tillgång till Techem-portalen där du kan läsa av varmvattenförbrukningen.
  • Kontakta styrelsen för att ställa dig i kö till en garageplats eller till ett kallförråd på gården.

Fastigheternas försäkring

Fastigheterna är fullvärdesförsäkrade via Bostadsrätternas medlemsförsäkring.